Tag Archives: awek jepun

cameron highlands day 1

The first day – 50mm become my favorite lens. Walaupun yang datang sini hampir semuanya dengan camera dan lens besar-besar, tapi aku jadi selesa dengan lens kecik & ringan ni. Masa-masa macam ni la baru terfikir kalau ada compact camera senangnya berjalan. Aku tengok minah arab, makwe jepun, semua bawak kamera kecik je. Tapi Malaysia semua bawak kamera besar dengan kit lens.

Dulu-dulu, orang tua kita pun cuma ada 35mm lens sahaja. Kemana-mana bawak kamera ni dan 1 lens sahaja. Jadi diorang kena kawal kamera dengan baik, kena compose betul2, kena kawal exposure dengan tepat. Lagi susah. Kita sekarang, gambar tak cantik boleh delete, snap balik. Pun jadi tak cantik jugak gambarnye kadang-kadang, selalunya lah. Sebabnya kekurangan ilmu basic DSLR. Jadi kalau pakai compact camera, atau prosumer kamera, dah tentu-tentu gambar cantik pasal ikut setting auto yang lebih baik dari kamera DSLR basic.

Kalau ada 35mm, mungkin aku akan pakai lens tu seharian. 50mm memang lebih sedikit ruangnya. Jadi kena jauh sikit baru dapat angle yang sesuai.

Esok sambung lagi episode seterusnya.

Cameron Highlands Trip (20)

Cameron Highlands Trip (19)

Cameron Highlands Trip (18)

Cameron Highlands Trip (17)

Cameron Highlands Trip (16)

Cameron Highlands Trip (15)

Cameron Highlands Trip (14)

Cameron Highlands Trip (13)

Cameron Highlands Trip (12)

Cameron Highlands Trip (11)

Cameron Highlands Trip (10)

Cameron Highlands Trip (9)

Cameron Highlands Trip (8)

Cameron Highlands Trip (7)

Cameron Highlands Trip (6)

Cameron Highlands Trip (5)

Cameron Highlands Trip (4)

Cameron Highlands Trip (3)

Cameron Highlands Trip (2)

Cameron Highlands Trip (1)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...